Hodnocení pracovníků - 2. část - Kritéria hodnocení
Dnes si povíme o kritériích, podle kterých zaměstnance hodnotíme.
Obecně platí, že kritéria hodnocení by měla být vhodná, přiměřená a spolehlivá. Úplně nejzákladnějšími kritérii jsou potom kvantita, kvalita a včasnost plnění. Dobře objektivně měřitelná jsou kritéria týkající se výsledků práce, musíme však stanovit jasné standardy a normy pracovního výkonu. Na druhou stranu vlastnosti a sociální chování pracovníka bude vždy nevyhnutelně hodnoceno subjektivně z pohledu hodnotitele. Vzhledem k tomu, že hodnocení by mělo být objektivní, měli bychom hodnotit zejména pracovní výsledky hodnocených zaměstnanců.
V procesu hodnocení se zpravidla zabýváme třemi oblastmi. Jsou jimi vstup, proces a výstup. Pro nejvyšší efektivitu hodnocení je třeba v procesu zahrnout všechny tyto oblasti. Je ovšem samozřejmé, že podle povahy pozice se zaměříme ve větší míře např. pouze na jednu nebo dvě.
Do vstupů zahrnujeme v současnosti často zmiňované kompetence, ale také např. zkušenosti.
Oblastí procesu rozumíme přístup pracovníka ke své práci. Tedy jak se chová během pracovního procesu.
Výstupy potom označují všechny výsledky zaměstnancovy práce, které se dají většinou dobře měřit. Tuto oblast můžeme navíc hodnotit přímo (výsledek práce lze spočítat, např. obrat, chybovost) a nepřímo (výkon hodnotíme na základě stupnice, např. na stupnici 1-4 dáme zaměstnanci známku 3).
Kritéria hodnocení tedy mohou být následující:
- množství práce (počet výrobků, najetých km, obrat zboží aj.),
- hospodárnosti na pracovišti,
- počtu obsloužených zákazníků,
- chování vůči zákazníkům,
- sdílení firemních hodnot,
- komunikačních dovedností,
- ochoty ke spolupráci,
- přijímání změn,
- kvality práce,
- integrita prostředí,
- iniciativy,
- týmové práce,
- podpory partnerským vztahům,
- dodržování bezpečnostních předpisů,
- pracovní disciplíny.
Kritéria by navíc měla být provázána s firemní strategií a s firemními hodnotami. Řada firem užívá kompetencí jako kritérií pro hodnocení. Zde jsou některá doporučení pro hodnotící kritéria:
- jsou objektivní,
- vztahují se k práci, k popisu práce,
- hodnotí chování, ne vlastnosti,
- jsou v moci hodnoceného,
- jsou zaměstnanci včas sdělena.
V příštím díle se dozvíte o osobnosti hodnotitele!
Komentáře
Okomentovat