Hodnocení pracovníků - 7. část - Zpětná vazba
Druhy a význam zpětné vazby v procesu hodnocení.
Se zpětnou vazbou se setkáme jak ve formálním, tak i v neformálním hodnocení. Dá se říct, že neformální hodnocení je tvořeno převážně zpětnou vazbou. Zpětná vazba může vycházet od podřízeného k nadřízenému (např. že pochopil zadaný úkol), nebo od nadřízeného k podřízenému (např. že podřízený plní úkol správně). V nejlepším případě funguje oboustranná zpětná vazba.
Dále rozlišujeme zpětnou vazbu pozitivní a negativní. Pozitivní zpětnou vazbou můžeme chápat třeba pochvalu. Ta však musí být dobře cílena. Prázdné nebo neupřímné komplimenty sice příjemce potěší, avšak nemají žádný motivační efekt, ba naopak mají efekt negativní.
Dále rozlišujeme zpětnou vazbu pozitivní a negativní. Pozitivní zpětnou vazbou můžeme chápat třeba pochvalu. Ta však musí být dobře cílena. Prázdné nebo neupřímné komplimenty sice příjemce potěší, avšak nemají žádný motivační efekt, ba naopak mají efekt negativní.
Negativní zpětná vazba srovnává odchylky v systému. Zaměstnance motivuje ke zvýšení svého úsilí, případně ke změně přístupu k úkolu. Negativní zpětná vazba se ale musí užívat v přiměřené míře, nebo zaměstnance demotivuje.
Podle Bělohlávka probíhá zpětná vazba ze strany podřízeného na třech úrovních:
Podle Bělohlávka probíhá zpětná vazba ze strany podřízeného na třech úrovních:
Úroveň vnímání
Pracovník potvrzuje, že zprávu slyšel, např. odpovědí "ano". Neznamená to však, že slyšel správně. Např. místo "dvě" mohl slyšet "pět".
Pracovník potvrzuje, že zprávu slyšel, např. odpovědí "ano". Neznamená to však, že slyšel správně. Např. místo "dvě" mohl slyšet "pět".
Úroveň kódu
Pracovník slyší správně, tedy dokáže úkol zopakovat slovo od slova. Není to ale potvrzení pochopení úkolu.
Úroveň významu
Zpětná vazba na této úrovni již naznačuje, že pracovník pochopil úkol. To si můţeme ověřit buď otázkami, nebo kontrolou provedeného úkolu.
Pracovník slyší správně, tedy dokáže úkol zopakovat slovo od slova. Není to ale potvrzení pochopení úkolu.
Úroveň významu
Zpětná vazba na této úrovni již naznačuje, že pracovník pochopil úkol. To si můţeme ověřit buď otázkami, nebo kontrolou provedeného úkolu.
Ve formálním hodnocení se používá zpětná vazba neanonymní (hodnocený ví, kdo ho hodnotí), nebo zpětná vazba částečně anonymní či plně anonymní. V tomto případě hodnotitelé předají svá hodnocení nadřízenému hodnoceného a ten je následně sdělí podřízenému. Neanonymní zpětná vazba však nemusí být přesná, hodnotitelé se mohou obávat např. zhoršení vztahů na pracovišti, a proto nevysloví své skutečné názory. Anonymní zpětná vazba tato nebezpečí vymazává.
Jak tedy podávat účinnou zpětnou vazbu?
Jsou tři základní podmínky, které by měly být ve zpětné vazbě dodrženy. Za prvé je to informování partnera o jeho chování. Měli bychom se vyvarovat hodnocení chování typu "dobré - špatné", ale také interpretace tohoto chování. To může vést k obhajování, vysvětlování apod. Druhou podmínkou je popisování chování. Zpětnou vazbou nepopisujeme partnera jako takového, pouze jeho chování, které se nám buď líbí, nebo nám připadá nepřiměřené. Nesnažíme se partnera převychovávat. Třetí podmínkou je potom poskytování specifických informací. Je třeba popsat určité chování, stručně a srozumitelně, nelze k tomu používat obecná, nic neříkající tvrzení.
Komentáře
Okomentovat